برای جواب به این پرسش عرض می کنم این مساله را می توان به دو نحو سوال کرد .
1- آیا پرداخت خمس هدیه در صورتی که بدانیم بخشنده اهل خمس نبوده و خمس مال بخشیده شده را نداده ، واجب است ؟
2- آیا پرداخت خمس هدیه در صورتی که در طول سال خمسی در هزینه های مجاز مصرف نشده ، واجب است یا نه ؟
اما جواب سوال اول عده ای از فقهاء قائلند که خمس مال بر عهده بخشنده است و بر گیرنده تکلیفی الزامی متوجه نیست .
اگر چیزى را که خمس آن داده نشده به مسلمان اثنا عشرى ببخشند ، پنج یک آن به عهده خود بخشنده است ، و چیزى بر این شخص نیست . ( سیستانی ص 364 ، تبریزی ص 308 )
اما در مقابل عده ای فرموده اند یک پنجم آن مال به گیرنده منتقل نمی شود .
اگر چیزى را که خمس آن داده نشده به کسى ببخشند پنج یک آن چیز مال او نمی شود . ( لنکرانی ص 340 ، صافی ص 350 ، وحید خراسانی ص 520)
جواب سوال دوم :
اگر از غیر کسب ، مالى بدست آورد مثلا چیزى به او ببخشند چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید احتیاط واجب آن است که خمس آن را بدهد . ( لنکرانی ص 339 ، بهجت ص 326 )
خمس آن را باید بدهد . ( خوئی – سیستانی - گلپایگانی )
خمس آن لازم نیست .( خمینی – خامنه ای – روحانی )
اگر از غیر کسب مالى بدست آورد ، مثلا چیزى به او ببخشند ، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید و آن هدیه چیز کم یا کوچکى حساب نشود خمس آن را باید بدهد . ( تبریزی ص 306)
در صورت وجود هر گونه سوالی می توانید آنرا در قسمت نظرات بیان کنید .
از اظهار نظر شما خوشحال می شوم .